Arvio Osmo Kuusen ja kumppanien kirjasta

KOOTUT HAJAPOIMINNOT Uusi Eloonjäämisoppi -kirjan lukemisen jäljiltä

 

Jotta sanomani voisi olla painokasta, minun on tunnettava

  1. Pekka Kuusen ”Tämä Ihmisen maailma”-teos 1982
  2. A Aarnio - O Järvinen – N Oker-Blom – E Saarinen ”Ihmisen eloonjäämisoppi” 1991
  3. Osmo Kuusi ja Sauli Rouhiainen & al. ”Uusi eloonjäämisoppi” 2024

Pekka Kuusi päätyy laaja-alaisessa ihmisen kehityshistorian kuvauksessaan karuun toteamukseen, että ihminen on pudonnut kärryiltä kulttuurievoluutionsa ohjailussa. Menestystä on tullut mutta nyt olisi tajuttava asioita. Hän luettelee tarpeellisia lääkkeitä.

Kymmenen vuotta myöhemmin vuonna 1991 Pekan ystävistä koottu toimikunta julkaisee oppikirjaksi ajatellun teoksen, jolle annetaan osoittelevampi nimi ”Ihmisen eloonjäämisoppi – pieni alkeiskirja”. Voi sanoa, että se on lyhennelmä Pekka Kuusen kirjasta.

”Uusi eloonjäämisoppi” pyrkii ottamaan Pekka Kuusen kirjan tuleville polville heittämän haasteen vastaan ja osoittamaan kulttuurievoluution nykyiset uhkasuunnat. Ainakin kirjan nimi kertoo, että kyse on kuolemanvakavista asioista.

Vuonna 1982 mm. Tatu Vanhanen arvioi Pekka Kuusen kirjaa ja löysi totta kai jotain kritisoitavaa. Nytkin vuonna 2024 voi olla vaikea löytää tarpeeksi painoarvoista henkilöä arvioimaan teosta, jonka luomisessa on ollut mukana Suomen eturivin ekologian nimimiehiä ja -naisia.  Seuraavassa ainakin joudutaan tyytymään diletantin sohaisuihin. Yleinen jälkihavaintoni lukemisen edistyessä tekemistäni merkinnöistä on, että olen tehnyt kriittisiä arvioita, joita jouduin pitemmälle luettuani ainakin lientämään. Tätä voi osaltaan selittää se, että ”Uusi eloonjäämisoppi” on useamman yksilöllisesti ajattelevan henkilön luomus. Esimerkkinä vaikkapa ydinsodan mahdollisuuden painoarvo.

 

Kirjan arvo minulle

Tämä uusin kolmas versio on mielestäni ehkä osin tarkoitushakuisesti rönsyilevämpi kuin edeltäjänsä. Halutaan puhua koko elonkirjon hyvinvoinnista ja eloonjäämisestä. Katsotaan, että ihmisen on osattava elää kauniisti kumppanilajiensa kanssa. Kuulutellaan, että tekoäly voi olla jopa ihmisen eloonjäämisen uhka. Mietin , mikä on kirjan arvo minulle. Eittämättä siinä on tiedollista faktaa. Tärkeämpää lienee, että se sai minut pohtimaan, miten itse kuvailisin kirjan käsittelemät asiat. Jo aika kylmiltään ensi lukemisen jälkeen päädyin seuraavaan, mistä en ole kummemmin luopumassa nyt loppupäätelmiäni kirjoittaessani:

 

22.11.2024

Evoluutiopolitiikka … eloonjäämispolitiikka … ekopolitiikka.

I  Tunne pelikenttä

  1. lajit ja ekosysteemit
  2. instituutiot ja niiden tavoitteet, toimivalta ja yhteistyökumppanit

II Tiedosta asemasi

  1. olen jäsen seuraavissa instituutioissa…
  2. nämä ovat tietoni, taitoni ja ekotavoitteeni

III Pelaa

  1. hae hyväksyntää tavoitteillesi
  2. aloita tärkeimmästä

Minun tavoiteluetteloni:

  • ydinaseiden käytön estäminen
  • ydinsodasta toipuminen
  • virus- tms pandemiasta selviäminen elossa
  • maapallon kärventymisen / kylmentymisen vuoksi taito selvitä muualla avaruudessa
  • maapallonkärventymis-/kylmentymiskehityksen pysäytys

Voi kysyä, saiko kirja oikeastaan minua muuttamaan ekotavoitteitani. Ehkä ei. Mutta kirja antaa minulle aineksia väitellä eri ekotavoitteiden toivottavuudesta. Aina kun kirja viittaa asioiden maailmanlaajuisuuteen, taputan. Kansallisvaltiot säästöliekille (Ehdotan:  Maailmanvaltio; suurkaupungit perusyksiköiksi?). Milläs saadaan aikaan tiedon ’yksinvalta’? Mikko Pyhälän tavallaan hassun yksiyiskohtaisuuksiin menevä luonnontuhonnan kriminalisointi -raportti on juuri sitä arkipäivän toimintaa, jota tarvitaan tällaisessakin suuria teoreettisia pohdintoja harrastavassa esityksessä. Eli kansainvälisiä foorumeita on sitkeästi käytettävä, vaikkapa tekoälyä hyödyntäen.

Kirjoitettuani tavoiteluetteloni satuin seuraamaan TV:stä Pussy Riot-yhtyeen venäläispakolaisjäsenen haastattelun. Sen lopussa nainen kertoi omat haaveensa: ei sotia, ikuinen elämä haluttaessa, Marsiin pääsy haluttaessa, halutuksi ajaksi penis yms käyttöön, taudit voitettu, entiset isot sukupuuttoon kuolleet eläimet – palautus.


Pekka Kuusen kirjasta mieleen jäi erityisesti:


Pohtii ihmisen menestystä luonnon tapahtumana.

Elämä on tarkoituksetonta, sanoo biologia, joka tutkii sen säännönmukaisuutta.

Luonnon osana ihminen on tarkoitukseton mutta omassa kulttuurievolutiossaan itse omaksumiensa tarkoitusten toteuttaja.

Oman muuttumisensa ymmärtäminen on ihmiselle kaikkein tärkeintä. (vaikkapa: feodalismi->kolonialismi->kapitalismi->renesanssi->tieteellistekninen kulttuuri)

Informaation menestyksen mitta on se, kuinka suuri joukko yksilöitä omaksuu sen.

Machiavelli: ruhtinaalla älköön olko muuta ajatusta tai päämäärää kuin sota. 2/3 valtion menoista oli sotilasmenoja ennen 1800-lukua.

Ihmisen sodankäynti on selittämätön, paradoksaalinen piirre geneettisestä näkökulmasta katsottaessa, koska se on vastoin biologisen kehityksen sääntöjä, mutta se sopii  täysin kulttuurievoluution ryhmäsääntöihin (s.75)

s.135 (liian?) rohkeaa puhetta: Historialla on materialistinen perusta kuten Marx oikein sanoi (historian vaiheet määräytyvät sen mukaan, miten ihminen on oppinut käyttämään luontoa hyväkseen.) Harmittelee, että tuo oikeaoppisuus on haluttu unohtaa, koska kommunisti-vallankumous-Marx oli väärässä. [minulla on nyt Pekan toisen painoksen kirja. Voisiko olla, että ykköspainoksessa puhuttiin teesi-antiteesi-synteesi -idealla kulttuurievoluution etenemisestä? Sellaisesta olen tehnyt vuonna 1982 merkintöjä luettuani Pekan kirjan.]

Maailmankäsitys on jäljessä maailmankehityksestä.


 ”Uusi eloonjäämisoppi” kirjani osattavia termejä:


biosfääri, noosfääri, planeettapolitiikka, ekosysteemien yhteisevoluutio,

mielenteoria, instituution kollektiivinen mielenmalli, mielen malli

yhteiskunnalinen luontosopimus, maailmanlaajuinen ympäristöpolitiikka

yhteiskuntakybernetiikka, kestävyystiede, ekosysteemien vuorovaikutusverkosto,

kulttuuriperintö, lajiekosysteemit, myöhäisantroposeeni,

maansysteemitutkimus (Earth System Science), käyttäytymiskoodisto

maailmankatsomukset = ajattelua kokoavat mielenmallit

ympäristötietoisuusindeksi, ympäristödiplomi, ilmastojulistus

antroposeeninen yhteisvauraus, maailmankuva, diskursiivinen prosessi,

systeeminen tila, yhteisevoluution logistinen algoritmi V-S-I-R vaihtelu-valinta-innovointi-monistus

maapallon järjestelmätiede, sfääri, kehä (kivi-,vesi-,jää-,elon-,ilma-)

maajärjestelmä, YK:n kestävän kehityksen politiikkaprosessi

suuret antroposeenikertomukset, ekomodernismi, ekopragmatismi, kosmovisio

Sustainability Transitions Research Network, STRN

permakulttuuri, kapitaloseeni, maailmanekologia, maailmanjärjestelmä, maailmanvaltio

maailmankatsomuksellinen synteesi, ekologis-kulttuuristekniset järjestelmät

symboiesis, universaalinen sivilisaatio, yhteisevoluutio (co-evolution)

olio, olento -elollinen, eloton, ihmisen luoma, holobioottisuus, immuunitasapaino

makroevoluutio, geeni -> kromosomi->probarioottinen solu->eukarioottinen solu->monisoluiset

sivistys (=kulttuurievoluutio), vuokraajakapitalismi, rentier capitalism

ekosysteemipalvelu, lähiekosysteemi = ekososiaalisuus

maanjärjestelmätiede (Earth System Science), NPP , HANPP

säteilypakote, rivilannoitus = sijoituslannoitus, yhteiskuntasitoumus

planetaarinen yhteisvauraus, kohtuutalous (degrowth)

homeostasis

ICC, IPBES, UNEP, SEI, Suomen ilmastovanhemmat

 

”Uusi eloonjäämisoppi” kirjan uutuuksien kriittistä tarkastelua


Laajempi elonkirjo.  Kun esitetään, että ihmisen tulee ottaa vastuulleen koko elonkirjon hyvinvointi ja eloonjääminen, kysyn, onko ihminen siis asettumassa Jumalan asemaan. Ihminen voi mielestäni yrittää hallita omaa ekosysteemiään laajassa mielessä, mutta koko elonkirjoakinko?. Väitän, että käytännön toteutuksessa näkyy aina ainakin filosofisessa katsannossa ihmisen itsekkyys. Eli esimerkiksi osoittamalla epäitsekkyyttä saavutan itselleni kunnioitusta herättävän sädekehän. Tai saan tyydytystä kun osoittaudun aikaansaavaksi luonnon monimuotoisuuden edistäjäksi. Filosofinen kysymys on: millainen on tavoiteltava elonkirjo. Onko se sellainen, missä ihminen säilyttää mahdollisimman paljon vaiko sellainen kuin puutarhurin, joka määrää täsmälleen, mitä kukkaa ja miten paljon missäkin penkissä kasvaa? Ehkäpä siihen joskus päästään, kun geenitekniikka oikein kunnolla edistyy. Eli vaikkapa ihmisen kanssa kommunikoivat uus-dinosaurukset on luotu.


Säälikumppanit. Hiukan puoli-ihmeissäni tarkastelen perusteluja, joilla ihmisen kumppanilajien osuutta ujutetaan tärkeäksi lisäksi Pekka Kuusen rakennelmiin. Ei tietysti ole epäilystäkään, etteikö niillä olisi tärkeä rooli monen ihmisen hyvinvoivalle elämälle. Joitain on kiva hyväillä ja toisia makeata mutustella. Siinäpä moraalia ja etiikkaa: tuota syön, tai sittenkin halaan! Tuon otan orjaksi, mutta hyvin kohtelen. Ovatko ne aivan kriittisiä kysymyksiä ainakaan ihmisen eloonjäämisessä. Totta, mielenkiintoisia ratkottavia.


Meidät laudalta lyövä uusi luomakunnan kulttuurievoluution kärkihahmo.  Jos otamme aivan teoreettisen kirkasotsaisesti jumalalliselta kannalta evolutiivisen kehityksen johtotähdeksemme, niin sellainen Jumala olisi varmaan iloinen nähdessään uuden entistä kukoistavamman olion tuossa asemassa ihmisen sijasta. Mutta ihmistä tietysti ”vaivaa” oma eloonjäämisbiologiansa. Joten kauhistelemme tuota johtopaikan mahdollista menetystä. Itse näen tekoälyn vaaran syntyvän ennen muuta ihmisen artefaktiuden kautta. Ja silloin ajattelen sen tuomaa vaaraa sodankäynnin välineenä. Jos heitän tekoälylle kysymyksen: ”Miten minun tulee toimia tuhotakseni ihmiset ydinpommeilla?”  ja saan toimivan vastauksen, niin onhan siinä uhkaa.  Toistaiseksi todennäköisempi kuolemanvaarallinen  ihmisen artefakti on yksinkertaisesti ydinpommi (ihan ilman tekoälyn opastusta).  Kritisoin muutenkin ajatusta nimittää tekoälyä lajiksi. Haluaisin nimittää lajeiksi (hiilipohjaisia) biolajeja. Muut (metallipohjaiset) vempeleet olkoot nimeltään robotteja, oli ne sitten luonut ihminen tai toinen robotti. Ja autojakin on montaa merkkiä. Todennäköistä on, että hyvin ihmiseltä näyttäviä robotteja pystytään luomaan ja myös ihmismäisesti käyttäytyviä. (Suosittelen Kazuo Ishiguro: Klara ja Aurinko). Väitän, että riippumattomia super-super-robotteja ei kovin pian ole markkinoilla. Riippumattomuudella tarkoitan täysin irti internetistä tai vastaavasta olevia härpäkkeitä.

KLARA ja AURINKO

 

Mieleen tulleita sekalaisia:

  • Intian perustuslakiin on kirjattu, että eläimiä ei saa tappaa
  • viides perusedellytys: sopeutuminen elonkirjoon eli pärjää elontaistelussa eli ole ovela
  • osaako tekoäly antaa valaalle hyviä ohjeita?
  • osaako tekoäly sopeutua elonkirjoon?
  • onko instituutio <-> ekosysteemi?
  • geenit ohjaavat Ok, mutta hermoverkot mahdollistavat ohjaamista; emo + luonto lataa ohjaussisällön.
  • kärkipaikka pitäisi määritellä selkeämmin, esim ”vallassaolo”, ”eniten muuttamaan pystyvä”.
  • haluanko, että minulla on tukimalli? Olenko itsenäinen vai pakko-opetettu?
  • luoko ihminen uusia biologisia lajeja? vrt. koirarodut.
  • pitäisikö suosia vanhojen lajien hävittämistä? vrt. myrkkykäärmeet, tsetse-kärpäset.
  • mikä on monikansallisen yhtiön mielenmalli, entä sen tytäryhtiön, entä tytäryhtiön tytäryhtiön?
  • mikä on markkinahinta parhaimman superälyn käyttämisestä?
  • entä sen käyttöön tarvitsemasta datasta?
  • Internet on aika halpa käyttäjälle, supertietokoneen käyttö supertehtävään aika kallis.
  • kannattaako lisääntyä, jos saa kuolemattomuuden, ikuisen elämän.
  • uskontojen vahvuus: ikuinen elämä.
  • onko näyttöä, että ihminen pärjää Marsissa?
  • mitä ottaisit mukaan autiolle saarelle (Marsiin)? kelvollisen luontoympäristön, happi, vatsa- ja ihobakteerit.
  • Science fiction ennustaa ja jokin ennustus saattaa osua nappiin.
  • kasvien kemialliset reaktiot ympäristön muutoksiin. tuntoaisti.
  • tieto lajienvälisestä kumppanuudesta on hyödyllistä --- kitketäänkö rikkaruohot?  
  • tekoäly on perimmiltään ihmisten välistä kanssakäymistä.
  • nykymiljardööreillä on 5 vuoden bunkkereita, joissa selviää ydinsodasta.
  • Engels: ”Kuten Darwin löysi evoluutiolain elollisessa luonnossa, Marx löysi evoluutiolain ihmisen historiassa.”
  • elollisarvotutkailut ovat akateemista tilannekuvatieteellisyyttä, tuskin käytäntöjä muuttavaa. Käytäntöjä muuttaa tarkoin määriteltyjen yksittäistapausten käsittely (vaikkapa: kettutarhat suljettava!)
  • onko perhe instituutio?
  • onko videoviestintä kirjoitetun sanan ”tappaja/voittaja”? TIKTOK!
  • jatkossa suora aivotallenne?!
  • tuli mieleen: joukossa tyhmyys tiivistyy. Instituutiot ovat poliittisia toimijoita. Sopii toivoa, että Darwinin oppien mukaisesti kelvottomat instituutiot tuhoutuvat. Mieti: entä jos natsit olisivat maailmanvaltiaita?
  • Koirat -> villikoiralaumat; koiranlihateurastamot.
  • mieleen tuli: höpinää koko eläinten rankkaus kärkiolentoineen (elollisarvo).
  • entä rotujen elollisarvo?
  • rankaisemme epäinhimillisesti käyttäytyviä eläimiä opettamalla niitä eli kuvittelemalla, että kun nyt rankaisen, niin jatkossa käyttäydyt ihmisiksi. vrt. ihmisrikolliset
  • voiko tekoäly kieltäytyä yhteistyöstö, kun ihminen haluaa yhteistyötä? Jos voi, ihmisen on pistettävä tekoäly ruotuun.
  • kuka omistaa tekoälyn? Patentti.
  • Tuli saattoi karata käyttäjältään.
  • Ei sinne sotaan pistetä ”täydellistä älylaitetta” vaan sotaan sopivimmat älynystyrät ja raudat ympärille.
  • JEE – Luodaan Pekka Kuusen älyhahmo!
  • Tekoäly poimii vastauksensa kysymysten rajaamilta(JOS-NIIN) -alueilta.